بازی‌های P2E درباره آینده اقتصاد دیجیتال و متاورس چه چیزهایی برای گفتن دارند

6489cb4e35e6273902967d50b104e32a L 1
متاورس ممکن است به سادگی نقطه زمانی برای جامعه بشری باشد که در آن هویت و دارایی‌های دیجیتالی از همتایان فیزیکی خود معنادارتر هستند. به تبع آن، حوزه بازی برای کسب درآمد نیز روز به روز در حال پیشرفت است و می‌تواند به عنوان شغل در فضای متاورس نیز شناخته شود.

بازی برای کسب درآمد و آینده اقتصاد دیجیتال و متاورس

  • باتوجه به اینکه صنعت بازی در حال غیرمتمرکز شدن است، بازی‌های P2E (بازی برای کسب درآمد) می‌توانند برای بازیکنان هویت، دارایی‌ها و مالکیت دیجیتال به ارمغان آورند.
  • اینگونه است که بازی‌های ویدئویی مدرن ممکن است پارادایم‌های جدیدی را معرفی کنند که خود را به طیف گسترده‌ای از محیط‌های دیجیتالی نوظهور و شکل‌های خلق ارزش می‌رسانند.
  • این بازی‌ها پیشرو در یک پیشرفت اخیر هستند: همگرایی روزافزون دنیای فیزیکی و دیجیتال.

مدت‌ها قبل از اینکه ورزش‌های الکترونیکی – صنعت بازی‌های ویدئویی رقابتی – به‌عنوان یک حرفه شناخته شوند، بازی‌های رایانه‌ای با بازی برای کسب درآمد مانند «Diablo II» (سال 2000) یا «Runescape» (سال 2001) اقتصادهای دیجیتالی کاملی را ایجاد کردند که در آن‌ها بهترین بازیکنان به سادگی با خوب بودن در بازی می توانستند امرار معاش کنند. در واقع، موریتز بایر-لنتز (Moritz Baier-Lentz)، توانست هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را با تکمیل چالش‌های بازی و فروش جوایز به‌دست‌آمده در ازای پول واقعی تأمین کند. با این حال، اوایل دهه 2000 یک «غرب وحشی» از دارایی‌های دیجیتال، مالکیت مجازی، و هویت آنلاین بود – و بازارها و معاملات بازی‌های ویدئویی هرگز کاملاً مشروع و امن نبودند.

رشد عظیم صنعت بازی، بر پایه سیستم‌های ارزش متمرکز ساخته شده است

امروزه، تقریباً 3 میلیارد نفر در سراسر جهان بازی های ویدیویی انجام می دهند، و زیرساخت کاملی در مورد بازی‌های حرفه‌ای وجود دارد – زیرساختی که فرصت ها و ثروت قابل توجهی را برای بازیکنان برتر ایجاد کرده است. بهترین آنها ورزشکار در نظر گرفته می‌شوند: به عنوان اعضای تیم حقوق‌بگیر استخدام می‌شوند، در مسابقات جایزه به اشتراک می‌گذارند، و قراردادهای اسپانسر پرسود را دریافت می‌کنند. برخی دیگر از پخش‌ زنده بازی خود در پلتفرم‌هایی مانند Twitch یا YouTube Gaming کسب درآمد می‌کنند.

بر اساس گزارش BITKRAFT Ventures، بازی‌های ویدئویی در حال حاضر یک صنعت 336 میلیارد دلاری را نشان می‌دهند که دارای گستره وسیعی از نرم‌افزار، سخت‌افزار و مالکیت معنوی است. از آنجایی که بازی به بزرگ‌ترین دسته رسانه‌ای در جهان تبدیل شده است و در جایگاهی بالاتر از تلویزیون، سرگرمی مبتنی بر تقاضا، فیلم و موسیقی قرار گرفته است، ویژگی‌های خاصی نیز با آن توسعه یافته است. نکته مهم این است که تقریباً تمام فعالیت‌های اقتصادی مبتنی بر بازی متمرکز هستند و به توسعه‌دهندگان و ناشران، حقوق هر چیزی که در بازی‌هایشان می‌گذرد را می‌دهد. هدف کسب و کار این است که میلیاردها دلار حاصل از فروش محتوای بازی، آیتم‌های دیجیتال و اشتراک‌ها را به دست آورد – اما این بدان معناست که اکثریت قریب به اتفاق بازیکنان خودشان راه های کمی برای سهیم شدن در ارزش بدون پیروی از مسیر حرفه ای شدن دارند.

همچنین بخوانید:  اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) معروف‌ترین بازی کریپتویی برای کسب درآمد!

این مدل تاریخی مالکیت و تقسیم سود با رشد صنعت ادامه پیدا کرده است – اما ممکن است با ورود بازی‌های به اصطلاح «بازی برای کسب درآمد» در آستانه تحول باشد. این نوع بازی ویدئویی به بازیکنان این امکان را می‌دهد که «واقعاً» دارایی‌های دیجیتالی کسب کنند و صاحب دارایی‌های دیجیتالی شوند که سپس می‌توانند در خارج از بازی به صلاحدید خود بفروشند.

image-01

بازی برای کسب درآمد می‌تواند هویت، دارایی‌ها و مالکیت دیجیتال را برای بازیکنان به ارمغان آورد

اگر افراد بخواهند زمان، توجه و سرمایه‌گذاری‌های شخصی جدی را به محیط‌های دیجیتال اختصاص دهند، ایجاد اعتماد به دوام حضور دیجیتالی و کالاها – و همچنین استحکام اقتصادی آنها – بسیار مهم است. پیاده سازی های اولیه نشان می دهد که این در واقع با فناوری بلاک‌چین قابل دستیابی است، که با استفاده از رمزنگاری می‌تواند اعتماد دیجیتال و ذخیره غیرمتمرکز ارزش را تضمین کند.

بلاک‌چین در حال حاضر در طیف گسترده ای از بخش ها از امور مالی گرفته تا هنر اعمال می‌شود و بازی های ویدئویی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. بازی‌های بازی برای کسب درآمد به فناوری بلاک‌چین، از جمله در قالب توکن‌های غیرقابل تعویض (یا NFT)، به‌عنوان پایه‌ای برای خلق ارزش متکی هستند. NFT یک ادعای مالکیت دیجیتالی تضمین شده برای دارایی دیجیتال منحصر به فرد و غیرقابل تعویض است. در عمل، NFT ها می‌توانند اشکال مختلفی را در دنیای مجازی به خود بگیرند: شخصیت‌ها، آیتم‌ها، زمین، ویژگی‌های شخصی‌سازی تزئینی مانند لباس‌های دیجیتال و موارد دیگر. مردم با انجام بازی بسیار خوب، با ارزش‌ترین اقلام را به دست می‌آورند و می‌توانند آن‌ها را با پول واقعی با شرایط خودشان بفروشند.

همچنین بخوانید:  معرفی پروژه گیمینگ WidiLand + آموزش صفر تا صد

نوآوری واقعی در یکپارچگی و امنیت غیرمتمرکز این اقلام دیجیتال نهفته است، که – برای اولین بار – می‌تواند از مالکیت سنتی، مالکیت حضانت و اختیار یک شرکت یا حتی دولت فراتر رود. به عنوان مثال، به‌جای تکیه بر مجوز یا قوانین ناشران یا سایر اشخاص ثالث، در بازی، منابع بازی‌های بازی برای کسب درآمد را می‌توان آزادانه در بازارهای داخل و خارج از بازی فروخت.

اخیراً نمونه‌های بی‌شماری از جوامع پدید آمده‌اند که پتانسیل بازی‌های بازی برای کسب درآمد را در ایجاد اقتصاد جدید برجسته می‌کنند. مهم‌تر از همه، بازی ویدئویی «Axie Infinity» نشان می‌دهد که این چیزی بیش از یک رویای ساده است. محیط محبوب بازی برای کسب درآمد، که در عرض چند ماه از 4000 به 2 میلیون کاربر فعال روزانه ارتقا یافت، به ویژه در فیلیپین و ونزوئلا محبوب شده است. برای بازیکنان چنین کشورهایی، درآمدی که می‌توانند در این دنیای دیجیتال به دست آورند بسیار مهمتر از آنچه اقتصاد فیزیکی محلی آنها می‌تواند ارائه دهد است.

علاوه بر این، «پلتفرم‌های بورسیه تحصیلی» کمکی مانند Yield Guild Games که بازیکنان در اقتصادهای نوظهور را قادر می‌سازد و به آنها آموزش می‌دهد تا در بازی‌های بازی برای کسب درآمد شرکت کنند، سرمایه‌گذاری‌های عمده‌ای را جذب کرده‌اند و خود به شرکت‌های میلیارد دلاری در عرض چند ماه تبدیل شده‌اند. با جهانی‌سازی بازار NFT‌های مبتنی بر بازی به این روش، بازی‌های بازی برای کسب درآمد و پلتفرم‌های اطراف آن‌ها نمونه‌هایی از فرصت‌های اقتصادی بدون اصطکاک و مشارکت شایسته‌سالارانه در سراسر مناطق جغرافیایی هستند.

در حال حاضر، شایان ذکر است که بازی‌های بازی برای کسب درآمد ذاتاً و به طور کامل تمرکز موجود در بازی‌ها را از بین نمی‌برند: آنها همچنان به اختیار ناشر برای تعریف، صدور و محدود کردن دارایی‌ای نیاز دارند که در نهایت به عنوان NFT معامله می‌شود. در عوض، بزرگ‌ترین وعده بازی‌های بازی برای کسب درآمد در پتانسیل آن‌ها برای تمرکززدایی بازارها برای ایجاد، مالکیت و مبادله دارایی‌های دیجیتال، و همچنین پتانسیل ایجاد شده با اتصال این بازارها به اقتصاد سنتی و ارزهای ثابت است که به بازیکنان اجازه می‌دهد زمان، تلاش و درآمد دیجیتال خود را به درآمد قابل تصرف در دنیای فیزیکی تبدیل کنند.

مالکیت و مشارکت در این جهان‌های جدید، بازده مالی زیادی را برای کسانی که ایمان آورده‌اند به همراه دارد. بسیاری از آنها از بازارهای نوظهور هستند که به سرعت به سمت فرصت های موجود حرکت کردند.

برای خود بازیکنان، مدل بازی برای کسب درآمد ممکن است نشان دهنده یک راه جدید و انعطاف پذیر برای کسب درآمد باشد. اما فراتر از پرسش‌های مربوط به گزارش‌های مالی و مالیات، برخی از خطرات مرتبط با اقتصاد دیجیتال را نیز منعکس می‌کند که خطر ایجاد «انسان به عنوان یک خدمت» را به همراه دارد: امنیت شغلی محدود، روابط نامطمئن بین شرکت‌ها و کارفرمایان، و فقدان شبکه‌های ایمنی اجتماعی. با توجه به اینکه فریلنسرها در حال حاضر بیش از حد در اقتصاد خلاق حضور دارند، همه این‌ها ملاحظاتی است که سیاستگذاران باید در نظر بگیرند.

همچنین بخوانید:  معرفی پروژه گیمینگ WidiLand + آموزش صفر تا صد

p2e

این تازه آغاز راه است: بازی برای کسب درآمد به عنوان شغلی برای«متاورس»

در حالی که بازی برای کسب درآمد هنوز یک حوزه نوظهور است، می‌تواند چیزی بیش از صرفاً چشم انداز بازی را دوباره تعریف کند. در واقع، ما این موضوع را مطرح می‌کنیم که پتانسیل تغییر نحوه تعامل و درک افراد از ساختارهای اجتماعی-اقتصادی سنتی مانند مؤسسات مالی، بازارها و دولت‌ها را دارد. دلیل آن این است که بازی‌های بازی برای کسب درآمد، اثباتی بر مفهوم یک سیستم مالی مستقل، اقتصاد خالق باز، و نمایندگی و مالکیت دیجیتال جهانی است که خود را به طیف گسترده‌ای از محیط‌های دیجیتالی نوظهور و شکل‌های خلق ارزش می‌دهد.

در واقع، به نظر می‌رسد که بازی‌های «بازی برای کسب درآمد» در حال پیشروی روند بزرگ‌تری هستند: همگرایی روزافزون دنیای فیزیکی و دیجیتال. و همچنین، ظهور «متاورس» افسانه‌ای – که به همان اندازه که در کانون بحث‌های آکادمیک اخیر بوده است، در برنامه‌های احیا شده شرکت‌ها، به‌ویژه متا (مصادف با فیس‌بوک) بوده است. اغوا شده از تأثیرات بصری برگرفته از رمان «سقوط برفی» نیل استفنسون در سال 1992 یا فیلم‌هایی مانند «بازیکن آماده شماره یک»، بیشتر بحث‌ها در مورد متاورس حول جزئیات فنی، ویژگی‌های عملکردی، یا پیاده‌سازی کاربر نهایی در قالب سه‌بعدی و هدست‌های واقعیت توسعه‌یافته متمرکز است.

اما در عوض، متاورس ممکن است به سادگی نقطه زمانی برای جامعه بشری باشد که در آن هویت و دارایی‌های دیجیتالی از همتایان فیزیکی خود معنادارتر هستند. همانطور که استارت‌آپ متاورس Koji اشاره می‌کند، از طریق این دریچه، انتقال ما به متاورس به یک تغییر اجتماعی-اقتصادی در نتیجه‌ی فناوری و اتصال تبدیل می‌شود. متاورس لحظه‌ای در زمان را نشان می‌دهد که در آن دارایی‌های دیجیتال، تجربیات و روابط، ارزشی حتی بزرگتر از محیط فیزیکی اطراف ما دارند.

و برای بسیاری از مردم – از ایالات متحده گرفته تا ونزوئلا و فیلیپین – این انتقال ممکن است تازه شروع شده باشد.

منبع: World Economic Forum
3.3 از 5 - (7 امتیاز)